Tønder Kommune arbejder i disse år med at implementere en målrettet visions- og strategiplan samt på at udvikle organisationskulturen mod et stærkt grundlag forankret i positive værdier. Denne forandring skal skabe fundamentet for at styrke indsatser og services over for borgerne og erhvervslivet.
Af cand. public Christian Meklenborg, BISGAARD+Catenon ©
Der er høje ambitioner for udviklingen af Tønder Kommune i de kommende år. Netop nu arbejder direktionen målrettet med at implementere kommunens ’Visions- og Strategiplan’, der er et udtryk for et klart mål om fortsat at styrke Tønder Kommunes position som et attraktivt sted at bo, leve og drive virksomhed. Planen er en del af kommunens langsigtede udviklingsstrategi. På kort sig er målsætningen at opnå en mærkbar styrkelse af kommunens indsatser og ydelser inden for fem nøgleområder allerede i årene frem: beskæftigelse, bæredygtige boliger, kvalitet i folkeskoler og dagtilbud, sundhed og vækst inden for erhverv og turisme.
Eksekveringen af visions- og strategiplanen er i fuld gang, og der er allerede igangsat aktiviteter, der bidrager til udviklingen inden for hvert af de fem nøgleområder:
”Vi er kommet godt i gang, og er for alvor ved at tage fat på konkrete initiativer, der skal understøtte arbejdet med planen.”
Sådan lyder det fra kommunens kommunaldirektør Klaus Liestmann, og som eksempel fremhæver han et ny tiltag på folkeskoleområdet:
”Der er blevet afsat 3 millioner årligt til etableringen af læringsteams på vores fire distriktsskoler. De får de nødvendige ressourcer til initiativer, der skal styrke implementeringen af visionen ude på skolerne.”
Øget kvalitet i folkeskolen er et væsentligt element i kommunens femsporede plan, der i sin helhed skal fremme væksten, velfærden og borgernes trivsel. Klaus Liestmann forklarer, at det strategiske fokus på kernevelfærden er et udtryk for det stærke borgerfokus, der er kendetegnende for indsatserne i Tønder Kommune:
”Den grundlæggende kernevelfærd har stor betydning for borgerne i Tønder Kommune. Ved at investere i velfærden styrker vi udgangspositionen for vores borgere, og vi gør det mere attraktivt at flytte hertil. Det skal være et tilvalg at flytte til Tønder Kommune.”
Den fælles retning
Indsatsen på velfærdsområdet sker i tæt samspil med, at der arbejdes på at skabe endnu bedre forudsætninger for det lokale erhvervslivs vækst og udvikling. Det kommer især til udtryk på beskæftigelsesområdet, hvor kommunen har et skarpt fokus på at sikre kvalificeret arbejdskraft til egnens virksomheder samtidigt med, at de ledige understøttes gennem hjælp til selvhjælp i forhold til at komme tilbage på arbejdsmarkedet.
På den måde er ’Visions- og Strategiplan’ et pejlemærke for kommunens udvikling. Men det er også en rettesnor for udførelsen af det daglige arbejde hos kommunens medarbejdere. Det gælder også for kommunens direktionsteam, hvor Klaus Liestmann har været ansat som kommunaldirektør siden juni 2016. Han har et stærkt fokus på direktionsteamet og den interne styrkelse af ledelsen med henblik på at skabe et endnu stærkere grundlag for organisationen som helhed.
”Vores medarbejdere er den klart vigtigste ressource, og skal vi få dem til at fungere optimalt, så kræver det en velfungerende ledelse, der er i stand til at skabe god trivsel for vores medarbejdere og også være med til at skabe en fælles retning,” forklarer Klaus Liestmann og uddyber:
”Visions- og strategiplanen sætter den fælles retning for ledelsesarbejdet. Det skal omsættes til fælles mål og samarbejde om at nå hen til disse mål. Det bidrager til at få skabt et ejerskab i alle dele af organisationen.”
Udviklingen af ledelseskapaciteten og samarbejdet på tværs i organisationen er altså et vigtigt element i eksekveringen af Tønder Kommunes strategi. I tilrettelæggelsen og udførelsen af udviklingsforløbet har direktionen benyttet erhvervspsykolog Kim Bisgaard fra BISGAARD+ som ekstern sparringspartner og konsulent. Hans funktion har blandt andet været at understøtte udviklingen af en konstruktiv og stærk kultur internt i direktionsteamet. Et team med fælles mål og et godt kendskab til hinanden.
”Vi arbejder på alle ledelsesniveauer med reflekterende teams, hvor vi evaluerer og giver feedback til hinanden. I den forbindelse har Kim Bisgaard været en vigtig medspiller i udviklingen af de redskaber, som vi anvender i vores lederevalueringskoncept. Han har været med som en tæt sparringspartner,” fortæller Klaus Liestmann.
Den strukturerede anvendelse af feedback og lederevaluering harmonerer med Tønder Kommunes værdigrundlag, der er udtrykt som et sæt leveregler. De peger på vigtigheden af direkte kommunikation, og at ord skal bakkes op af adfærd og handling. Én af de centrale værdier i Klaus Liestmann og den øvrige direktions arbejde er:
’Sig det, som det er’
Kim Bisgaard har været opmærksom på at indtænke denne tilgang i sit samarbejde med direktionen. Han ved af erfaring, at det kan være udfordrende at udvikle niveauet af denne leveregel i praksis. Men samtidigt peger han på, at udfordringen kan løses ved at arbejde kontinuerlig og målrettet med at integrere kommunikation og feedback i adfærd og dermed skabe en mere lærende og reflekterende organisationskultur:
”Det er min erfaring, at det er hårdt arbejde at udvikle lederteams, som er stærkt reflekterende og eksekverende. Det kræver et langsigtet fokus på at udvikle en organisationskultur, hvor kommunikation og handlekraft har en positiv effekt på performance og resultater. Det arbejder jeg struktureret og nærværende med i mange sammenhænge – også i Tønder Kommune.”
Klaus Liestmann er bevidst om, at den dialogbaserede tilgang til lederskab bidrager til at styrke samarbejdet i direktionen.
”Vi har en stærk tro på, at vi skal rykke os i fællesskab og derfor fokuserer vi på det relationelle lederskab, og at vi bliver gode til at samarbejde og har tillid til hinanden.”
Dette er første afsnit af en artikel i tre dele om Tønder Kommune og direktionens arbejde med at implementere dens ’Visions- og Strategiplan’. I næste afsnit kan du læse om, hvordan kommunaldirektør Klaus Liestmann og det øvrige lederteam arbejder med relationsbåret ledelse. Læs del 2 her.