Den konstruktive konflikt
Uoverensstemmelser og forskellige opfattelser, ønsker og behov eksisterer i enhver organisation. Der er altid flere sider af en sag, når mennesker oplever virkeligheden som konfliktfyldt, og det skal tages alvorligt.
Samtidigt må det i en arbejdsmæssig kontekst accepteres, at der er en overordnet opgave, som skal løses. Opgaven må derfor hele tiden være en del af konfliktløsningen.
Til tider skærpes de interne forskelligheder, hvilket kan føre til en konflikt, der er uhensigtsmæssig og skadende for det videre samarbejde i virksomheden. Når konflikten til et niveau, hvor den ikke kan løses selvstændigt af de involverede parter, kan vi som upartisk tredjepart bidrage til problemløsningen.
Vi arbejder altid med to spor i konfliktløsning:
- For det første må det konfliktfylde og individuelt betydningsfulde have sin plads og løses tilstrækkeligt, da det ellers står i vejen for den videre fremdrift for såvel den enkelte som organisationen. for det andet
- For det andet sikrer vi altid, at organisationens mål og retning kommer i fokus og at det der arbejdes med skal have et fremadrettet sigte, som fremtidssikrer organisationens mulighed for at lykkes med dens delmål og kerneopgave.