Rekruttering af ny direktør til den ejerledede virksomhed
Det er på mange måder en af de mest betydningsfulde og strategisk vigtige opgaver at finde det rette menneske til direktørstolen i en familie- eller ejerledet virksomhed. Det kræver omhu, kompetence og professionalisme. Men også evnen til selvrefleksion er central i jagten på den nye direktør.
Det danske erhvervslivs familie- og ejerledede virksomheders betydning for den danske økonomi og samfundsudviklingen kan ikke overvurderes. Vi finder ejerlederskab hos såvel en række af landets største virksomheder som i det underliggende vækstlag af små og mellemstore virksomheder. De skaber eksport, jobs, vækst, viden og bidrager til at markere Danmarks position på det globale verdenskort.
De danske familie- og ejerledede virksomheder er blandt verdens bedste, når det kommer til at skabe vækst. Det viser flere analyser fra 2018, hvor danske familie- og ejerledede virksomheder blandt andet sammenlignes med tilsvarende virksomheder fra 53 lande. Dataene tegner et billede af, at der i forhold til de globale pendanter er en klart større andel af de danske virksomheder, der oplever tocifrede vækstrater og fremgang i omsætningen.
Den økonomiske vækst bidrager til skabelse af nye arbejdspladser og forretningsmuligheder, der samtidigt præsenterer de familie- og ejerledede virksomheder for nye og større muligheder samt udfordringer
Eksterne kræfter på ledelsesgangen
De muligheder og udfordringer, der afstedkommer af økonomisk vækst, kan have vidt forskellig karakter. Der kan eksempelvis være ambitioner om yderligere vækst, øgede investeringer i produktudvikling og internationalisering. Eller måske er familien eller ejerlederen nået til et punkt, hvor målsætningen er et generationsskifte eller at sælge virksomheden inden for en kort årrække.
Afhængigt af kontekst og målsætning kan det være nødvendigt at undersøge, hvordan man som ejerleder kan styrke og udvikle virksomhedens ledelsesstruktur for at imødekomme de nye muligheder og udfordringer. Og ud fra førnævnte analyser tyder det på, at danske familie- og ejerledede virksomheder i højere grad mestrer denne disciplin sammenlignet med deres udenlandske modstykker.
Det kommer blandt andet til udtryk ved, at de danske virksomheder har større tilbøjelighed til at overdrage den daglige ledelsesopgave til eksterne direktører og ledere. Samtidigt viser analyserne, at blot hver tiende danske familieejede virksomhed planlægger at overdrage ejerskab og ledelsesopgaver til den næste generation.
Men det kan være svært at give tøjlerne fra sig og lade en ny direktør overtage ledelsesansvaret. Som ejerleder er man dybt involveret og engageret i sin virksomhed, og man har været vant til at tage ansvaret i både op- og nedgangstider.
Identificering af den rette direktør
En forudsætning, der naturligvis skal være på plads hos en ny ekstern direktør i en familie- eller ejerledet virksomhed, er, at vedkommende har erfaringen og de faglige kvalifikationer, der skal til for at løfte opgaven og realisere de målsætninger, som er sat for virksomheden. Hvis den eksterne direktør skal lykkes med at bringe sine kompetencer effektfuldt i spil, er det dog mindst lige så vigtigt, at han eller hun fungerer i et personligt samspil med ejerne. Det fortæller Kim Bisgaard, erhvervspsykolog og ledende partner i BISGAARD+, som har mange års erfaring med rekruttering af ledere i såvel private som offentlige organisationer:
”Det er definerende for det fremtidige samarbejde, at en ny ekstern direktør er socialt kompetent og kan spille godt sammen med ejerfamilien. Det rette menneske tilgår opgaven med ambitioner, ydmyghed og en sund respekt for det, som ejeren har opbygget samtidigt med at kompetencer og troen på egne idéer og evner er på plads. Det er et match, som skal undersøges og udvikles i rekrutteringsprocessen.”
Men samtidigt er det vigtigt, at den nye direktør i forening med ejeren evner at etablere et frit arbejdsrum:
”En ny direktør skal kunne give et frit og ærligt modspil til ejeren og bidrage med nye input til forfølgelsen af virksomhedens målsætninger. Vedkommende skal være i stand til at træffe og eksekvere på beslutninger. På den måde sikres et konstruktivt samarbejde med gensidig respekt mellem direktør og ejer,” forklarer Kim Bisgaard.
Helhedstænkning der omfavner detaljer
Helt grundlæggende kan man sige, at en ny direktør skal bidrage med noget nyt og værdiskabende. Noget som virksomheden mangler og har behov for. Behovet varierer og afhænger af, hvilken fase virksomheden befinder sig i samt hvilke ambitioner, der er for den videre udvikling.
Hvis der er planer om at ekspandere til Tyskland, kan der være behov for en direktør med et indgående kendskab til netop dette marked. Hvis dele af værdikæden skal omstruktureres, er der brug for kompetencer på det område. Og hvis virksomheden skal sælges, er det måske nødvendigt med en direktør, der har erfaring med at udarbejde og eksekvere en exit strategi.
Kim Bisgaard peger i den forbindelse på, at det som ejerleder er vigtigt at blive afklaret om, hvem man er, hvor man vil hen og hvad der skal til for at nå dertil:
”Processen med at finde en ekstern direktør kan med fordel ses som en mulighed for samtidigt at gennemføre en strategisk udviklingsproces for ejerledelsen. Når vi rekrutterer en ny direktør, skaber vi ofte en ramme, hvor en ny retning og nye muligheder for virksomheden er en del af de dialoger og processer, vi bidrager med,” forklarer han og uddyber:
”Det indebærer altid en indledende tæt og kvalificerende dialog med ejerne og eventuelt andre dele af den nuværende ledelse. Det er her grundlaget for en kvalificerende og grundig rekruttering, der skaber værdi på den lange bane, lægges. Vi indtænker det virksomhedsmæssige, kulturmæssige og det menneskelige indledningsvist i processen.”
Udgivet af Meklenborg, BISGAARD+ (c)
Kilder:
PwC Family Business Survey 2018
PwC: ’Ejerlederanalysen 2018
Morten Bennedsen og Kasper Meisner Nielsen: Familievirksomheder i Danmark (2014)
Dansk Industri Analyse (2018)
Se også: Succesfuld CEO onboarding hos den familieejede virksomhed DENVER Electronics